fbpx

odchudzanie z jogą? jak to zrobić?

Joga na odchudzanie

joga na odchudzanie

Hormony przemiany materii

Joga na odchudzanie dla każdego, gdyż większość z nas chciałby utrzymywać optymalną wagę ciała. Dzięki niej, ładną i kształtną sylwetkę. Godzimy się na wiele wyrzeczeń, drakońskich diet czy nadludzkich treningów. Niestety wielokrotnie efekt jest niezadowalający, a czasami o zgrozo, odwrotny. Jednocześnie na co dzień spotykamy osoby szczupłe, a potrafiące zjeść za trzech. Czy zatem problem tkwi tylko w diecie? Okazuje się że nie. Ogromną rolę odgrywa przemiana materii, a także hormony regulujące ją.
Istotny jest zatem cały proces, który sprawia że to co zjemy zostaje przetworzone przez nasz organizm, a następnie przyswojone lub wydalone. Zaangażowany w niego są nie tylko organy układu pokarmowego, ale również gruczoły dokrewne. Zaburzenia gospodarki hormonalnej prowadzą do nadwagi, otyłości lub wychudzenia i anemii oraz wielu innych chorób. Wywołane mogą być stresem, złą dietą lub brakiem aktywności fizycznej. Liczne hormony decydują o gospodarce naszego organizmu. Niektóre z nich powodują zatrzymywanie się w nim wody i tłuszczu inne ich wydalaniem bądź spalaniem.

Tarczyca

Ogromnie ważną rolę pełni tarczyca i hormony przez nią wydzielane. Regulują metabolizm oraz stymulują gospodarkę wapniowo-fosforową. W przypadku złego funkcjonowania tego gruczołu tzw. niedoczynności, możemy mieć duży problem z nadwagą, wynikający z wolnego tempa przemiany materii. Pojawia się przyrost masy ciała, zaparcia, zmęczenie, osłabienie czy uczucie chłodu. Niska aktywność tarczycy powoduje również zaburzenia w funkcjonowaniu jajników. To pobudza wydzielanie się hormonów przez przysadkę mózgową, zmuszające jajniki do nadmiernej produkcji estrogenów. Nierównowaga ta wywołuje wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu w tym zatrzymywanie wody w organizmie i przyrost masy ciała. Nadczynność tarczycy powoduje przyspieszoną przemianę materii. Pokarm spożywany nie zdąży być przyswojony przez nas i wywołuje to ciągłą potrzebę zaspokajania głodu. W momencie gdy ciało zauważa, że jedzenie nie daje energii, kieruje nas na inne źródła takie jak kawa, mocna herbata czy słodycze.

Kortyzol

Kortyzol wydzielany przez korę nadnerczy w sytuacji długotrwałego stresu, odpowiedzialny jest za gospodarkę wodno-mineralną organizmu. Kiedy żyjemy w długim napięciu powoduje on odkładanie się w ciele tłuszczu, będącego magazynem energii na przyszłość. W ten sposób przygotowujemy się na to by móc żyć w stresie znacznie dłużej. Powoduje on również dość płytki i słaby sen, abyśmy mogli być w ciągłej gotowości. Niestety hamuje to wydzielanie się w tym czasie odpowiedniej ilości hormonu wzrostu (samototropiny) odpowiedzialnej za spalanie tłuszczu. Koło powoli się zamyka. Jemy więcej by zaspokoić potrzeby organizmu na energię, a pokarm nie jest przyswajany przez nas, tylko się odkłada. Zupełnie inaczej zareagujemy na nadmierne wydzielenie przez nadnercza adrenaliny i wywołamy skutki odwrotne, chorobliwą wychudzenie.

Trzustka

Hormony wydzielane przez trzustkę decydują o metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Podczas gdy insulina obniża poziom cukrów i powoduje odkładanie tłuszczu w organizmie. Glukagon zwiększa ilość glukozy i zmniejsza ilość i efektywność enzymów odpowiadających za powstawanie i magazynowanie komórek tłuszczowych. W ten sposób organizm przystosowuje się najlepiej jak potrafi do wyzwań jakie mu stawiamy. Jeśli poziom cukrów (glukozy) jest zbyt wysoki magazynowany jest jako tłuszcz, gdy ich poziom spada tłuszcz uwalnia się do organizmu i daje nam energię. Zachwianie równowagi w tym organie może prowadzić do wielu ciężkich schorzeń i braku zachowania optymalnej wagi.

Joga na odchudzanie

W jodze ćwicząc asany, chcemy stworzyć jak najlepsze warunki dla naszego ciała, by mogło dobrze funkcjonować. W taki sposób wykonujemy asany by zapewnić organom poprawne ustawienie. Cenimy sobie stan równowagi i do niego dążymy. Umiar nie oznacza dla nas tylko wyrzekania się, ale również zaznawanie przyjemności w odpowiednich ilościach. Odzyskując harmonię ciała, uzyskujemy stabilność pomiędzy antagonistycznymi hormonami i waga naszego ciała staje się optymalna.

Joga na odchudzanie ćwiczenia (asany)

Regularne wykonywanie Sirsasany odżywia przysadkę mózgową. Steruje ona wieloma gruczołami dokrewnymi i produkuje hormon wzrostu odpowiedzialnego za spalanie tłuszczu. Somatotropina jest uwalniana do organizmu również w pozycjach stojących, poprzez konieczność pokonywania masy swojego ciała i angażowanie maksymalnej ilości mięśni. Podwyższony jej poziom utrzymuje się do 48 godzin po praktyce. Asany stojące przyspieszają spalanie cukrów i tłuszczów w organizmie w odpowiedzi na wysiłek. Precyzyjne ustawienie się w pozycji zapewnia prawidłową pracę organów, co w efekcie prowadzi do uzyskania optymalnej wagi. Odpowiednie ustawienie głowy i szyi prowadzi do zdrowienia tarczycy. W procesie tym pomocne mogą okazać się również asany z wygięciem w tył. Odpoczynek w Savasanie obniża poziom kortyzolu i adrenaliny, który odpowiada za odkładanie się bądź spalanie tłuszczu w organizmie. Odprężając się pozwalamy również zrelaksować się organom, bardzo często zaciśniętym i napiętym w trakcie dnia, tak by mogły wrócić do zdrowia. Zaproponowane asany wykonywane regularnie i poprawnie, prowadzą do równowagi w układzie hormonalnym i co za tym idzie regulują masę naszego ciała.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kilka słów o joga blogu

Marek Bednarski
"Każdy z nas posiada pewna wiedzę. Każdy z nas co dzień coś odkrywa. Każdy z nas ma w sobie coś wartościowego. Cudownie gdy możemy się tą wiedzą dzielić z innymi. Na moje zajęcia jogi przychodzi bardzo wiele osób. Często brakuje mi czasu, aby móc z każdym z was porozmawiać, podzielić się spostrzeżeniami. Wszystkim poświecić więcej uwagi i dać trochę swej wiedzy. Dlatego pomyślałem, że warto wykorzystać do tego internet. Omawiane zagadnienia często dotyczą dość szerokiej grupy odbiorców, a słyszy je pojedyncza osoba bądź garstka ludzi. Pisząc o tym na blogu z radością przyjmuję to, że z mojej wiedzy może skorzystać szersza grupa odbiorców. Jak to powiadał Patanjali joga jest „sarvabhaumą”, a więc powszechną oświatą. Dlatego zapraszam do czytania mojego bloga i korzystania powszechnie z jogi."
znakOM

Serwis korzysta z plików cookies (tzw. „ciasteczek”). Stanowią one dane, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się z naszą polityką prywatności.