Rozpocznij swoją przygodę z jogą

Ashtanga joga Wrocław

kurs ashtanga joga wrocław

Co to jest Ashtanga joga?

Ashtanga joga to praktyka złożona ze ściśle określonych po sobie sekwencji, przekazana całemu światu przez K. Pattabhi Joins’a. Słowa „Ashtanga” złożone jest z dwóch słów pochodzących z sanskrytu: „Asht” – numer osiem oraz „anga’ – kończyna/część ciała, czyli Ashtanga to ośmiostopniowa ścieżka jogi.

„The Eight Limb path” :
1. Yama – zasady moralny.
2. Niyama –własna dyscyplina
3. Asana – pozycje.
4. Pranayama – Oddech.
5. Pratyahara- zmysły
6. Dharana- koncentracja.
7. Dhyana-medytacja
8. Samadhi-wyzwolenie. 

Wybierając się na Ashtanga jogę we Wrocławiu zobacz grafik z dostępnymi zajęciami tego typu.

Jak wygląda praktyka Ashtanga jogi?

Ashtanga to nie tylko praktyka fizyczna, pomaga również zwiększyć jasność umysłu. Nauka koncentracji na oddechu, może nauczyć spokoju i równowagi psychicznej w życiu codziennym. Vinyasa w Ashtandze to płynne przejścia ruchów, łączące ze sobą pozycje. Oddech prowadzi przez praktykę, aktywacja bandh unosi ciało podczas praktyki.
 
Praktyka jogi metodą Ashtangi jest dynamiczna, a także buduje siłę. Składa się z sześciu serii. Na zajęciach przeważnie praktykuje się I oraz II serię. Szybkość praktyki zależna jest od stopnia zaawansowania osób praktykujących na zajęciach. Dzięki nauce schematu praktyki, jogin wie się jaka asana będzie następna, i może skupić się na oddechu i medytacji. Nauczyciel ukierunkowuje ucznia, uczy bezpiecznej praktyki. Praktyka jest energiczna, ale zsynchronizowana z świadomym oddechem.
 
Ashtanga 0 przeznaczona jest dla osób poczatkujących, zainteresowanych wzmocnieniem i uelastycznieniem ciała, oraz dla osób średniozaawansowanych chcących poznać technikę Ashtanga Vinyasa jogi.
ashtanga dla początkujących

Korzyści praktyki Ashtanga jogi?

Korzyści praktykowania Ashtangi (tak samo jak jogi ogółem) jest mnóstwo. Oto kilka z nich:

• zwiększenie elastyczności ciała
• większa świadomość nad ciałem i umysłem
• poprawa kondycji
• wzmocnienie ciała
• uwolnienie od stresu
• wyciszenie umysłu
• wzrost pewności siebie

Dla kogo jest Ashtanga joga?

Dla każdego kto chce pracować świadomie z własnym ciałem, jest odważny i chce poczuć przepływającą energię podczas praktyki. Ashtanga uczy wytrwałości, stawiania realnych celów w praktyce, świadomych wyborów i decyzji.

Jeśli chodzi o aspekt zdrowotny: nie dla osob z problemami kręgosłupa jak: dyskopatie. Przepukliny również mogą wykluczać z praktyki. Warto zapytać lekarza czy fizjoterapeutę o wykaz pozycji, które można i nie można wykonywać.

ashtanga joga wrocław

Kluczowe zasady praktyki Ashtanga jogi

Istnieje kilka kluczowych zasad leżących u podstaw praktyki jogi Ashtanga:

Oddech. Głęboki, słyszalny oddech Ujjayi zwany inaczej oddechem zwycięzcy, jest bardzo ważnym elementem praktyki. Jest kluczowym środkiem rozwijania skupienia i koncentracji. Nadaje odpowiedni rytm i umożliwia płynne przejście między asanami. Jeśli to możliwe, zaleca się, aby niektóre pozycje były utrzymywane przez pięć do ośmiu lub więcej oddechów.

Drishti. Postrzeganie, czyli skupione spojrzenie, jest środkiem do rozwijania skoncentrowanej intencji. Występuje dziewięć tradycyjnych miejsc skupienia wzroku: nos, punkt nad głową, trzecie oko, dłoń, kciuki, prawa strona, lewa strona, pępek, stopa.

Vinyasa w dosłownym tłumaczeniu ruch. Może on być wewnętrzny – oddech, bądź zewnętrzny – płynne przejście pomiędzy asanami. W tradycyjnej praktyce vinyasy są wariacjami opartymi na motywie Powitania Słońca, który jest punktem wyjścia do praktyki wszystkich ruchów.

Bandha to ośrodek energetyczny w ciele człowieka, którego aktywowanie ma pomóc między innymi w kontroli oddechu. W ashtandze istnieją trzy najważniejsze bandhy, które pozwalają dobrze rozprowadzić energię podczas praktyki: Mula Bandha, Uddiyana Bandha, Jalandhara Bandha. Prawidłowe wykonanie bandhy polega na odpowiednim ułożeniu ciała w zdefiniowanej pozycji i spięciu właściwych mięśni – wymaga to dość dużej świadomości ciała.

Codzienna praktyka: Zaleca się praktykę sześć dni w tygodniu, z sobotą jako dniem odpoczynku. Dni pełni i nowiu należy również traktować jako dni odpoczynku, a kobiety mogą powstrzymać się od ćwiczeń podczas menstruacji.

najbliższe wydarzenia w naszej szkole jogi

Aktualności | Joga Wrocław