Joga Kręgosłupa

Wokół jogi kręgosłupa krąży wiele mitów.

Wiele osób uważa, że ruch sprzyja utrzymywaniu w zdrowiu organizm w tym kręgosłup. Natomiast brak działania jest zły. Nie do końca jest to prawda. To tak jak byśmy założyli, że siedzenie w pracy jest niezdrowe, a skakanie na bungee jest zdrowe. W ten sposób możnaby było podać całe mnóstwo przykładów, gdzie ruch czy różnego rodzaju aktywność jest szkodliwa dla naszego kręgosłupa, dla naszych pleców, zamiast je wspierać. Zatem czasami mylimy się. Tak naprawdę nie chodzi o jakikolwiek ruch, jakiekolwiek działanie tylko o coś co jest zrobione w sposób specjalistyczny i nakierunkowany dokładnie na to co potrzebujemy.

Znam wiele osób bardzo aktywnych. Jeżdżą na rowerze, biegają czy uprawiają różnego rodzaju sporty. Jednocześnie zmagają się z problemami zdrowotnymi. Często takie osoby zgłaszają się po to bym im pomógł, gdyż po uprawianiu danego sportu nabawili się problemów zdrowotnych. Zatem powiedzienie „sport to zdrowie” nie zawsze jest prawdziwe. Szczegolnie gdy ruch jest nadużywany. Wtedy zaczyna być szkodliwy. Pomiędzy aktywnością fizyczną dla zdrowia, a sportem tylko i wyłącznie dla wyniku jest ogromna różnica. Kiedy próbujemy się przyjrzeć temu jeszcze bliże,j to zauważymy, że nie tylko sport robiony w sposób niewłaściwy wyrządza nam krzywdę, ale również praktyka jogi też może nam to uczynić. Zdrowia kręgosłupowi nie przywróci wykonanie jakiejkolwiek asany w jakikolwiek sposób. Powiem więcej, nawet często wykonanie danej pozycji może przysporzyć nam kłopotów. Próbując zatem w jakiś sposób to uporządkować, jeżeli nie masz problemów z plecami, twój kręgosłup po prostu jest zastały, zasiedziały, brakuje mu ruchu to wtedy uprawianie jakiegoś sportu czy wykonywanie różnego rodzaju asan jak najbardziej przyczyni się do powrotu do zdrowia. W sytuacji kiedy masz konkretne problemy z kręgosłupem, różnego rodzaju dyskopatie, związane z nią rwy kulszowe, postrzały i tak dalej sprawa nie wygląda już tak oczywiście. Wtedy nie chodzi o to, żeby robić cokolwiek i ruszać się jakkolwiek. To, co wykonasz ciałem, to co wykonasz kręgosłupem, musi być bardzo precyzyjne, bardzo dokładne, bardzo konkretne, tak aby wykonywany ruch leczył, a nie budował kolejne problemy. I z tym właśnie zmagamy się w jodze metodą B.K.S. Iyengara. Z konkretnymi, rzeczywistymi problemami zdrowotnymi, gdzie każda sytuacja jest możliwie jak najbardziej zindywidualizowana. Każda rada jak wykonać asanę, jakich użyć pomocy jest dostosowana do możliwości i problemów danego człowieka. Jednak by móc mądrze doradzić, nie może zrobić tego każdy. Dlatego w tej metodzie nauczyciele przechodzą bardzo wymagające, wieloletnie szkolenia, zanim uzyskają uprawnienia do terapeutyzowania uczniów za pomocą jogi. W tym momencie w całym naszym kraju takie uprawnienia posiada zaledwie kilkanaście osób. Miałem przyjemność uczestniczyć w tych wszystkich szkoleniach i uzyskać potrzebne wyksztalcenie, tak by móc pomagać innym poprzez praktykę jogi.

Zatem idąc na zwykłe zajęcia, masz okazje rozruszać się, zrobić coś dobrego dla siebie. Jednak gdy masz zdiagnozowany konkretny problem, to zwykła grupa początkująca niekoniecznie jest dla ciebie. Od tego są klasy terapeutyczne, od tego są zajęcia indywidualne z nauczycielem, który ma uprawnienia, od tego są konsultacje z takim nauczycielem, od tego są specjalistyczne warsztaty jogi stacjonarne lub wyjazdowe.

Warto jest mieć świadomość, że nasze zdrowie jest w naszych rękach. Na bóle kręgosłupa nie ma tabletek. Wszystkie preparaty, które istnieją są tylko po to, aby nie czuć tego bólu, który pojawia się w plecach, ale on nadal będzie istniał. Dopiero samodzielna praktyka, samodzielna praca z własnym ciałem jest w stanie nam zapewnić zdrowe plecy. Pod okiem doświadczonego nauczyciela, jesteśmy w stanie sami sobie pomóc, a największa z tego wartość, że raz uzyskana wiedza o sobie i raz uzyskana wiedza na temat tego jak sobie pomagać zostaje z nami już na zawsze i obojętnie gdzie będziemy, ile będziemy mieli lat, jeżeli pojawi się ponownie jakiś problem, zawsze będziemy wiedzieć jak sobie pomóc. To jest w jodze niezwykłe, że możemy się cały czas usamodzielniać i nie być zależnym od lekarzy, terapeutów, tabletek. Także zachęcam, aby konsultować swoje problemy z nauczycielem prowadzącym i razem z nim współpracować przy własnym zdrowieniu. Oczywiście gdy nie masz takiej możliwości, korzystaj z wszelkich innych oferowanych form pomocy.