SEKWENCJE ASAN

 

SEKWENCJA ASAN W TRAKCIE MENSTRUACJI


Każda kobieta powinna zadbać o to by jej praktyka była dostosowana do cyklu miesięcznego. W trakcie menstruacji na przykład musimy dbać o to, żeby brzuch w asanach pozostawał rozluźniony. Nie wolno także wykonywać pozycji skręconych z zamkniętym brzuchem, które nadmiernie go ściskają oraz pozycji odwróconych. Kiedy czujemy w tych dniach bole brzucha i ogólne napiecie najlepiej jest wykonywać wskazana sekwencję.

CZYTAJ DALEJ >


SEKWENCJA ASAN STOJĄCYCH


Przez większość dnia stoimy na nogach, ale nie zastanawiamy się, czy stoimy poprawnie. Dlatego w jodze bardzo ważne jest wykonywane pozycji stojących, które zwracają uwagę na to, jak stoimy i korygują naszą postawę. Uczą podstawowej pozycji, wzmacniają ciało i sprawiają, że stabilnie i pewnie stąpamy po ziemi. Pozycje stojące są podwaliną do wykonywania innych pozycji jogi, dlatego należy je regularnie praktykować.

CZYTAJ DALEJ >



ASANY Z WYGIĘCIEM W TYŁ


Większość z nas nie wykonuje wygięć w tył prawie wcale. Cały dzień spędzamy w pozycji stojacej bądź siedzącej a wygięć nie wykonujemy prawie nigdy. Często dopiero na jodze spotykamy się z pozycjami z wygięciem w tył. Tam też przekonujemy się, jak bardzo są one dla nas ważne. Wygięcia wzmacniają i uelastyczniają kręgosłup. Sprawiają, że między kręgami pojawia się więcej przestrzeni a klatka piersiowa rozszerza się, zwiększając pojemność płuc. Jak najbardziej należy więc praktykować wygięcia w tył. Należy tylko uważać, by nie przekraczać swoich możliwości i by robić pozycje starannie i rozważnie.

CZYTAJ DALEJ >  


SKŁONY


Pozycje ze skłonem w przód rozciągają tyły nóg, pośladki oraz plecy. Dzięki temu kręgosłup wydłuża sie i aktywizuje. Sprawiają także, że poprawia się krążenie w miednicy i kończynach dolnych, co usuwa obrzęki i bóle nóg. Przywracają także równowagę pracy jelit, tonizują narządy brzuszne i pobudzają je do pracy. Dzięki temu, że głowa zwrócona jest do dołu, umysł kieruje się do wnętrza ciała przez co całkowicie się uspokaja i wycisza. Rozbudzają także naszą wewnętrzną świadomość. Wskazane są szczególnie osobom cierpiącym na bezsenność, nerwowość, niepokój, bóle głowy oraz zmęczenie.

CZYTAJ DALEJ >  


POZYCJE SIEDZĄCE


W dzisiejszych czasach siedzimy głównie na krześle. Skutkuje to tym, że nasze stawy biodrowe są bardzo sztywne i spięte. Przez to na zajęciach jogi trudno jest nam usiąść ze skrzyżowanymi nogami, mamy też problem z wykonaniem wielu pozycji stojących. Może to także skutkować w codziennym życiu bólem i ograniczoną ruchomością bioder oraz bólami kręgosłupa.

Pora się tym zająć. Zachęcamy do praktyki pozycji siedzących, która otworzy nasze stawy skokowe oraz biodrowe, wydłuży tyły nóg oraz uelastyczni kręgosłup. 

CZYTAJ DALEJ >


POZYCJE SKRĘCONE


Pozycje skręcone doskonale odżywiają kręgosłup. Jest to dla nas ważne, gdyż z wiekiem włókna mięśni kręgosłupa i pleców stają się suche i twarde. Pozycje te także polepszają trawienie, dodają energii oraz rozgrzewają organizm. Dlatego bardo dobrze jest je wykonywać, zwłaszcza zimą. Należy tylko zwrócić uwagę na to, by przed wykonaniem skrętu w płaszczyźnie bocznej najpierw wydłużyć kręgosłup. 

Panie w trakcie miesiączki mogą wykonywać tylko wybrane warianty pozycji skręconych, takie w trakcie których brzuch pozostaje otwarty. Warto w tej kwestii zasięgnąć porady doświadczonego nauczyciela.

CZYTAJ DALEJ >